• Finance Law Project 2016

    This project confirms the desire to continue the process of building a state of law, democratic, modern, prosperous and united.

  • Election CGEM

    Election of Mr Fayçal MEKOUAR as an interim Executive Vice President of The General Confederation of Moroccan Companies.


OUR TEAM



GUESSOUS Sophia

Associée Gérante – Expert comptable DPLE

  • Nom et prénom : GUESSOUS Sophia
  • Formation : Expert-comptable DPLE
  • Diplômes :
    • Diplôme National d’Expert Comptable (2003)
    • Certificat Supérieur de Révision Comptable – CSRC (1998)
    • Certificat Supérieur des Techniques d’Expertise Comptable – CSTEC (1997)
    • Certificat des Études Financières et Comptables Approfondies – CEFCA (1996)
    • Diplôme du Cycle Normal de l’ISCAE – Option Finances (1995)
  • Fonction dans le Cabinet : Associée-gérante
  • Expérience professionnelle : 20 ans
    • 1995 – 1996 : Auditeur au sein du Cabinet Coopers & Lybrand
    • 1996 – 2004 : Consultant puis responsable de mission puis directeur de mission au Cabinet Masnaoui Mazars
    • 2004 – à ce jour : Associée-gérante au Cabinet SG Conseil
  • Domaine d’expertise : Audit et conseil – Ingénierie juridique, fiscale et financière – Fiscalité – Droit des sociétés – Formation
  • Langues : Français – Anglais – Arabe

 

BERIGHET Abderrahim

Responsable juridique

  • Nom et prénom : BERIGHET Abderrahim
  • Formation : Juriste d’affaires
  • Diplômes :
    • DESS Droit des Affaires – Université de Perpignan (2001)
    • Licence en Droit – Université Mohamed V, Rabat (1996)
  • Fonction dans le Cabinet : Responsable juridique
  • Expérience professionnelle : 19 ans
    • 1999 – 2007 : Consultant juridique au sein du cabinet Masnaoui Mazars
    • 2007 – à ce jour : Responsable juridique au Cabinet SG Conseil
  • Domaine d’expertise : Conseil juridique – Droit des affaires – Droit des sociétés

Langues : Français – Anglais – Arabe

MACHHOURI El-habib

Directeur de mission – Expert comptable DPLE

  • Nom et prénom : MACHHOURI El-habib
  • Formation : Expert-comptable DPLE
  • Diplômes :
  • Diplôme National d’Expert Comptable (2016)
  • Certificat Supérieur de Révision Comptable – CSRC (2014)
  • Certificat Supérieur des Techniques d’Expertise Comptable – CSTEC (2013)
  • Certificat des Études Financières et Comptables Approfondies – CEFCA (2012)
  • Diplôme de l’Ecole Nationale de Commerce et de Gestion (ENCG) – Option Audit et contrôle de gestion (2009)
  • Fonction dans le Cabinet : Directeur de mission
  • Expérience professionnelle : 9 ans
  •    2009 – 2010 : Auditeur-Consultant au sein du Cabinet SG Conseil
  •    2011 – 2013 : Responsable de mission au Cabinet SG Conseil
  •    2014 – à ce jour : Directeur de mission au Cabinet SG Conseil
  • Domaine d’expertise : Fiscalité – Ingénierie fiscale et financière – Audit comptable et financier – Due diligences
  • Langues : Français – Anglais – Arabe

 

 

KADMIRI Fatim-Zohra

Responsable de mission

  • Nom et prénom : KADMIRI Fatim-Zohra
  • Formation : Expert-comptable stagiaire
  • Diplômes :
    • Master en Comptabilité Contrôle et Audit (CCA) à l’IAE de Lyon (2014)
    • Premier cycle de gestion à HEM Casablanca (2012)
  • Fonction dans le Cabinet : Responsable de mission
  • Expérience professionnelle : 4 ans
    • 2013 – 2014 : Auditeur  Stagiaire au sein du  Cabinet Deloitte Maroc
    • 2014 – à ce jour : Auditeur – Consultante au sein du Cabinet SG Conseil
  • Domaine d’expertise : Audit comptable et financier – Conseil juridique et fiscal – Droit des sociétés
  • Langues : Français – Anglais – Espagnol – Arabe

ED-DAHNI Hamza

Responsable de mission

  • Nom et prénom : ED-DAHNI Hamza
  • Formation : Expert-comptable stagiaire
  • Diplômes :
    • Master en « Comptabilité, Contrôle et Audit » de l’IAE de GRENOBLE (2011);
    • License MGE « Management et Gestion des Entreprises – option Finance » de l’Université Pierre Mendes France (2009)
    • DEUG option « Gestion des entreprises et Administration » de l’ULCO – Nord Pas de Calais (2008)
  • Fonction dans le Cabinet : Responsable de mission.
  • Expérience professionnelle : 6 ans
    • 2012 – à ce jour : Consultant puis responsable de mission au sein du Cabinet SG Conseil.
  • Domaine d’expertise : Audit et conseil – Ingénierie comptable, fiscale et financière.
  • Langues : Français – Anglais – Arabe.

BELDA Malika

Office Manager – Responsable support

  • Nom et prénom : BELDA Malika
  • Formation : Assistante de direction
  • Diplômes :
    • Diplôme d’Assistanat de l’Ecole HEpro (1992) ;
    • Certificat de l’Ecole International House (niveau advanced 4 ) (1996)
  • Fonction dans le Cabinet : Assistante de direction
  • Expérience professionnelle : 23 ans
    • 1993 – 1998 : Assistante de direction au sein de la société PromoConsult (Filiale de la banque CIH)
    • 1998 – 2008 : Assistante de direction au sein de la société AMORS PARTNER’S
    • 2008 – à ce jour : Assistante de direction au sein du Cabinet SG Conseil
  • Langues : Français – Anglais – Arabe.

News

All news
Provisions of the Finance Law Project 2016

The Finance Law Project 2016 falls under the High Royal guidelines contained in the Speech from the Throne , the Revolution of the King and the People and in the Royal Speech on the occasion of the opening of the first fifth session of the legislative year of the ninth legislature.

 

This project confirms the desire to continue the process of building a state of law, democratic, modern, prosperous and united.

 

The Finance Law Project 2016 is structured around the following priorities:

 

  • The consolidation of the foundations for balanced economic growth continuing to support demand and encouragement of the offer through, stimulating industrialization , promoting private investment , support for the company and the acceleration of sector plans ;
  • The strengthening of the pillars of an integrated economic development that reduces social and spatial disparities and offer decent employment opportunities ;
  • Accelerating the implementation of regionalization and the rate of major structural reforms ;
  • The implementation of the reform of the Organic Law on the Finance Law (LOF) and continued efforts for the gradual recovery of macroeconomic balances.

 

Download the Finance Law Project 2016 (French edition)

 

Electronic declaration and electronic payment for taxpayers in the liberal professions.

Publication of the Order of the Minister of Economy and Finance No. 2481.15 of 26 Ramadan 1436 corresponding to July 13, 2015 ( Official Bulletin No. 6396 of September 17, 2015 ) establishing the conditions for implementation, for taxpayers performing professions, a procedural remote reporting and remote payment of corporate tax , the income tax and value added tax .

 

The main provisions of this Order are :

 

  • Obligation to the taxpayers exercising the professions from 1 October 2015 to make an electronic declaration and electronic payment of corporate tax , the income tax and value added tax ;
  • Fixing the conditions for accession to service remote reporting and remote payment ;
  • Fixing of payment terms.

 

Download the Official Bulletin No. 6396, French Edition of September 17, 2015.

Assets and cash abroad

Publication of Official Bulletin No. 6405 of October 19, 2015 on assets and cash held abroad by Moroccans residing abroad transferring their tax residence in Morocco.

 

It sets the pattern of the printed statement of assets and cash held abroad by Moroccans residing abroad transferring their tax residence in Morocco , the documents to be annexed to the declaration and the list of supporting documents added value and liquidity of assets held abroad before the transfer of tax residence in Morocco.

 

Download the Official Bulletin No. 6405, Arabic Edition of October 19, 2015.

Election of Mr Fayçal Mekouar at the CGEM

 

Mr Fayçal Mekouar was appointed interim Executive Vice President of The General Confederation of Moroccan Companies (CGEM) following the resignation of Mr Mohamed TALAL.

 

Mr Fayçal Mekouar is an accountant, with a master in Accounting and Financial Sciences and Technology and a master in Management from Paris Dauphine. He is actually CEO of Fidaroc Grant Thornton, Vice president of the National Association of Chartered Accountants Council, Vice president of the mediation and Arbitration Center Euromed of the association Maroc Entreprendre.

Agreement signed between DGI and CNSS

 

On wednesday, July 15, 2015, a cooperation agreement was signed in Rabat between the Director General of Taxation, Mr Omar FARAJ, and the Director General of the National Social Security Fund, Mr Said AHMIDOUCH.

 

The purpose of this agreement is to facilitate cooperation and exchange of experiences and informations betwwen the two organizations.

 

This agreement aims to simplify procedures for citizens and businesses, to strengthen the fight device against fiscal and social fraud and to improve recovery and litigation.

 

Download the agreement between the DGI and CNSS

Minimum legal wage (SMIG)

 

On July 1st 2015, the new minimul legal wage is of the order of :

 

  • 13,46 Dirhams per hour of work in the sector of industry, commerce and the liberal professions ;
  • 69,73 Dirhams as “Smag” daily in the agricultural sector.

 

Download the Official Journal n° 6272 of July 10, 2014 (Arabic Version)

International conference on public finances

 

From september 11 to 12, 2015, will be held in Rabat, the ninth edition of international conference on public finances on the theme of : « Financial governance of cities in Morocco and France »